کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه قم

برگزيده ها

مشخص کردن محل های ایمن و غیر ایمن

مشاهده

کارگاه ایمنی در برابر زلزله

مشاهده

ایستگاه صلواتی برنامه بانوی آسمانی

مشاهده

بازدید از مرکز توانبخشی بقیه الله

مشاهده

اتوبوس سلامت در دانشگاه

مشاهده

انتخابات شورای مرکزی کانون هلال احمر دانشگاه قم

مشاهده

جلسه آشنایی با نهضت صلیب سرخ و هلال احمر

مشاهده

مشخص کردن محل های ایمن و غیر ایمن

دوره فن ورزی داروخانه

حضور اعضای کانون دانشگاه قم در طرح رویش سبز هلال مهربانی...

ماهنامه ماه نو

نشریه ماه نو شماره 59

مشاهده
معرفي کتاب

کتاب اول کانون های دانشجویی

مشاهده
آخرين نظرات
مرورگر پيشنهادي

سامانه جامع عضويت سازمان جوانان هلال احمر

شبکه اجتماعي ماه نو

جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران

سازمان جوانان جمعيت هلال احمر

معاونت جوانان استان قم

مرکز آموزش مجازي سازمان جوانان هلال احمر

وب سايت سفر سالم

نظرات

میثم آژند 24 سال سن دارد و از سال 82فعالیت خود را در سازمان جوانان هلا احمر آغاز کرده است. یعنی از 14 سالگی در واقع حدود 1 سال است که عضو فعال جمعیت است و تجربیات زیادی در این زمینه اندوخته است. آژند بسیار خوش صحبت است و وقایع را که کاملا در ذهنش ثبت شده اند را با احساس خاصی تعریف میکند. 4سال دبیر کانون و سال88 عضو برتر کشور شده است. همچنین 4 سال است که ارزیاب سازمان جوانان است. سال 90 هم بعنوان ارزیاب برتر سازمان جوانان کشور انتخاب شد. این جوان برتر مدرک کاردانی الکترونیک دارد و درحال طی مقطع کارشناسی است. همچنین از مولفان مجموعه کتب پیشاهنگی نیز بشمار می رود.

جناب آژند در ابتدا بفرمایید دلایل عضویت شما در این سازمان چه بوده است؟

شروع کار من با سازمان از طریق برادرم بود چون برادرم عضو سازمان است.اما وقتی وارد سازمان شدم . برنامه های بشردوستانه ، برنامه های حمایت ازطبیعت مانند درختکاری و همایش های سلامت که سازمان برگزار می کرد من را به ادامه فعالیت ترغیب می کرد.
مهم ترین و گسترده ترین حادثه ای که درآن حضور داشته اید، کدام حادثه بوده است؟
زلزله آذربایجان شرقی که آسیب های روحی و روانی زیادی برای هم برایم به وجود آورد. تلفات جانی بالا بود و خانه ها و روستاهای زیادی هم تخریب شده بود.
دانستن زبان بسیار مهم است. یعنی یک عضو هلال احمر باید زبان و لهجه های محلی ایران را بداند تا بتواند ارتباط موثری با افراد آسیب دیده و بازماندگان افراد فوت شده برقرار کند.بروز احساسات و همدردی با افراد نیاز به واکنش سریع دارد.

در این نوع حوادث که مردم بومی از زبان مستقلی استفاده می کنند. کار شما هم احتمالا سخت تر می شوددر این مواقع برای برقراری ارتباط با افراد مسن تر چه کار می کنید؟

معمولا از افراد بومبی بعنوان راهنمای محلی استفاده می کنیم.از طرفی افراد زیادی از همان مناطق هم عضو سازمان هستند که در این مواقع نقش راهنما را برعهده می گیرند. اما در هر صورت دانستن زبان بسیار مهم است.یعنی یک عضو هلال احمر باید زبان و لهجه های محلی ایران رابداندتا بتواند ارتباز موثری با افراد آسیب دیده و بازماندگان فوت شده برقرار کند. بروز احساسات و همدردی با افراد نیازمند به واکنش سریع دارد به همین دلیل بهتر است در کشوری مانند ایران که با تعدد زبان ها و گویش ها و لهجه ها روبه رو هستیم آشنایی هرچند ابتدایی در این زمینه داشته باشیم.

در واقع این امر در مدیریت بحران به فرد امدادگر کمک می کند.

دقیقا همینطور است . چون افرادی که عزیزان خود را از دست می دهند یا منازل آنها از بین می رود بیشتر از اینکه به لوازم سخت افزاری نیاز داشته باشند به درددل کردن و ابراز دردهایشان نیازمند هستند. مترجم در این مواقع فقط انتقال دهنده کلماتی خشک است. در حقیقت هم لحظه های سخت از دست دادن عزیزان باید مدیریت شود و هم امدادرسانی ها و کمک های سخت افزاری.

یکی از آسیب پذیر ترین سنین هنگام بروز حوادثی مانند زلزله کودکان هستند به ویژه کودکانی که اعضای خانواده یا حتی پدر و مادر خود را از دست می دهند در این زمینه برای برقراری ارتباط با این کودکان آموزش دیده اید؟

در این زمینه یعنی رسیدگی به لحاظ روحی روانی به صورت متمرکز روی کودکان برنامه نداشتیم یعنی بیشتر به این صورت بود که بعد از حوادث با خانواده ها به صورت کلی صحبت می شد و کمترآسیب هایی که متوجه کودکان بود مورد توجه قرار می گرفت اما پارسال و در زلزله آذربایجان با اتکا به تیم های پیشاهنگی، کلاس های یک روزه آموزشی برگزار کردیم.

چه آموزش هایی در این کلاس ها داشتید؟

این کلاس ها بیشتر با تمرکز بر مشکلات کودکان برگزار شدکه انواع بازی های محلی و بومی رایج درآن مناطق را به امدادگران آموزش دادیم تا حداقل بتوانیم کودکان را سرگرم کنیم. در همه روستاهای آسیب دیده هم چادرهایی برای بازی کودکان تعبیه شده بود با نام فضای دوستدار کودک. کودکان در این چادرها مشغول بازی و سرگرمی می شدند.مربی های پیشاهنگی با کودکان بازی هایی را انجام می دادند تا فضا را برای کودکان عوض کنند. این کار سه تا چهار ماه ادامه داشت.

در حقیقت یک امدادگر باید آداب و رسوم و فرهنگ محلی کشورش را هم بشناسد. یعنی بخشی از آموزش هایی که سازمان برای اعضایش در نظر گرفته می گیرد.. می تواند مسائلی از این دست را هم در بر بگیرد.

بله. از این طریق سازمان به عنوان یک حامی بزرگبرای فرهنگ بومی هم به شمار می رود و از آنجا که سازمانی گسترده با اعضای میلیونی در سراسر ایران است. می تواند یکی از بزرگترین حامیان حفظ فرهنگ بومی، آدابو رسوم اجتماعی باشد. این مسئله دیدگاه مردم که سازمان را با حوادث به خاطر می آورندهم موثراست.

تعریف شما از جمعیت هلال احمر چیست؟

بهترین تعریف هلال احمر به نظر من همان معرفی هلال احمر است. احترام به انسانها و حمایت از زندگی و سلامت انسان هاو تلاش برای تسکین آلام بشریو صلح و دوستی و تفاهم، چهار هدف اصلی هلال احمرکامل ترین تعریف از این سازمان هم همین است.

ساده ترین راهکار برای جذب نیرو در جمعیت چیست؟

هلال احمر باید بیش از اینها از مدارس، دانش آموزان و دانشجویان شروع می کرد. ما در ایلام در مناسبت های مختلف چادرهایی تعبیه و اقدام به عضوگیری می کنیم . مردم هم مشتاق هستند آموزش امداد و کمک های اولیه و دوره های امدادی را ببینند . البته تعداد افرادی که با این اهداف به ما مراجعه می کنند زیاد نیستندو در این زمینه باید آموزش های لازم داده شود یعنی مردم نیاز به آموزش را باید بیش از اینها احساس کنند.

پایگاه اجتماعی جمعیت هلال احمر را چگونه می بینید؟

هلال احمر یک جمعیت گسترده است و اعضای زیادی هم دارد. اما هنوز هم میلیون هانفر عضو این سازمان نیستند. الان بسیاری از دانشجویان و به طور کلی محصلان آشنایی خاصی با این سازمان ندارند. یعنی مردم، سازمان را در حد زلزله ، سیل و حادثه می شناسند. به طور کلی قسمت های مختلف این سازمان مانند قسمت داوطلبان، جوانان و غیره برای عموم مردم شناخته شده نیستند.حتی بسیاری از مردم نمی دانند که سازمان باشعار ((هرخانواده، یک امدادگر))آموزش های رایگان زیادی برای خانواده ها و اعضای آنها دارد. این مسائل نشان می دهدکه جایگاه اجتماعی این سازمان هنوز در همه لایه های جامعه نفوذ نکرده است.هلال احمر را باید بیش از اینها به مردم شناساند.این سازمان عظیم پتانسیل بالایی برای جذب افراد و آموزش آنها دارد.

راهکارهای شما برای حل این مسائل چیست؟

بهترین راهکار این است که از مدارس شروع کنیم. رسانه های جمعی هم نقش پررنگی در این زمینه دارند حتی من پیشنهاد می کنم یک فصل از کتاب آمادگی دفاعی مدارس را به آموزش های هلال احمر اختصاص بدهند. رنگ آرم و لوگوی سازمان را به محصلان معرفی کنند تا در ذهنشان حک شود.

از مدارس شروع شده مثل طرح دادرس؟

بله. شروع شده و نسبت به سال های قبل نیز خیلی بهتر شده است . مثلا خود ما عضویت دانش آموزی داشتیم اما این عضویت تنها منحصر به داشتن یک کارت بود و هیچ گونه فعالیت خاصی در این زمینه نداشتیم.خوشبختانه زی سال های اخیر طرح های خوبی مانند دادرس در حال انجام است که جادارد بیش از اینها مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

جناب آژند اگر طی امدادرسانی هایی که کرده اید خاطره جالبی دارید می توانید به عنوان سخن پایانی بفرمایید.

در زلزله آذربایجان و طی ۱۰روزی که من آنجا بودم.وطیفه اصلی من یاری با بچه ها بود چون کلا ارتباط خوبی با بچه ها برقرا رمی کنم . بخاطره صمیمیتی که بین من و بچه ها برقرار شده بود از ما خواستند که شماره تلفن خود را هم به آنها بدهیم تا باهم در ارتباط باشیم بعد از برگشت از آن مناطق هم کسی به من زنگ نزد تا اینکه یک ماه پیش که در ایلام دو سه زلزله متوالی البته خفیف رخ دادتلفن من زنگ خورد که دختر۹ساله ای به نام زینب از یکی از روستاهای دآذربایجان بودکه من با آنها بازی می کردم . جالب است که این دختر بچه اصلا نمی دانست که ایلام زلزله آمده انگار یک حس روی موجب شده بود تلفن بزند این دختر بچه از آن روز همیشه به من زنگ می زند.

  • دبیر کانون

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی